![]() |
nižná maľba vo svete |
Knižná maľba
(maľovaná alebo kresbová výzdoba rukopisov)
bola známa už v staroveku. Najstaršími dokladmi sú miniatúry na egyptských
papyrusových zvitkoch, ilustrujúcich texty kresbou alebo maľbou. O antických
rukopisoch sú správy u rímskych spisovateľov. Jedným z najstarších dokladov
antických miniatúr je iluminovaný exemplár vergilia zo 4. storočia p.n.l. Na
veľmi vysokom umeleckom i technickom stupni bola knižná maľba v byzantskej ríši,
ktorá usmernila ďalší vývoj stredovekej miniatúrnej maľby. Byzantská knižná
maľba poznala niekoľko techník na jednom kriedovom podklade vo voskovej maľbe,
v tempere a priezračných vodových farbách. Byzantské práce majú bohaté fóliové
alebo mušľové zlátenie. Zlato sa používalo aj na vnútornú kresbu a modelačné
šráfovanie (zlatá kresba). Inkarnát mal často zelenú podmaľbu a nasadené
modelačné svetlá. Byzantské rukopisy sa ilustrovali aj okrajovými kresbami,
ktoré glosovali text. Luxusné rukopisy boli aj na farebnom (tónovanom) pergamene
purpurovej, fialovej, zelenej, modrej alebo žltej farby, so zlatým alebo
strieborným textom. Vysoká byzantská nižná kultúra, ktorá bola v podstate
pokračovateľkou antickej tradície, uprednostnila narratívnu (fabulačnú)
ilustráciu, vysvetľujúcu literárny obsah. Nechýbali v nej ani celostranové
obrazy, avšak text a obraz nikdy neboli komponované dovedna do ornamentálneho
celku. Princíp ornamentálnej výzdoby spájaním písma a ozdoby do kompozičnej
jednoty sa pravidelne uplatňuje až v stredovekej knižnej maľbe, ktorá vzniká
v podstate redukciou antických foriem a ich rozkladom do sfér ornamentu, ako aj
prevzatím fantastického ornamentu, ktorý sa v 6. a 8. storočí n. l. vyvíjal vo
fransko-merovejskej a írskej oblasti. Pre tieto barbarské oblasti sú typické
abstraktné prepisy naturalistických motívov, najmä zvieracích a rastlinných,
veľmi charakteristické oživenie písmen (živočíšna abeceda) a prevládajúci
pletencový ornament. Na rozdiel od rukopisov kresťanskej antiky, ktoré mali
fabulačnú obrázkovú ilustráciu a písali sa unciálkou, franské predkarolínske
rukopisy sú písané drobnočlennou minuskulou, oživenou veľkými iniciálami
ornamentálnych tvarov. Predkalrolínska franská knižná maľba sa označuje podľa
oblastných škôl kláštorných skriptórií so strediskami v Luxeuil, Fleury, Corbie,
Laon, Gellone a i. V Írsku nadväzuje knižná maľba na prehistorický keltský
ornament fantastických zvierat a na novšie abstraktné ornamenty, prevzaté
pravdepodobne zo Sýrie, ako bol pletenec a pásikové rozviliny. Ornamentálny
pletencový štýl sa rozšíril predovšetkým v severnej Európe a v oblastiach, kde
pôsobili írski misionári. Prvý mohutný rozkvet stredovekej knižnej maľby nastal
v karolínskom období (9. – 10.stor.), v ktorom sa obnovujú antické tradície
a silnie vplyv byzantských miniatúr. Namiesto abstraktného ornamentu nastupuje
opäť zobrazenie prírody, a to nielen v rastlinných motívoch a v ľudskej postave,
ale aj v plastickosti tvarov. Strediskami sú skriptóriá v Cáchach (Aachen) a v Trevíre
(Trier), na čele s tzv.
„palácovou
školou”
( skupina rukopisov zvaných Adynove), ako aj školy v Tours, Remeši (Reims),
Metách, Corbie a v nemeckých kláštoroch (St. Gallen, Fulda, Regensburg (Rezno),
Salzburg), v ktorých však splývajú antické (byzantské) motívy so staršími
lokálnymi prvkami írsko-škótskej maľby. Štýl nemeckým škôl začína prevládať v otónskej
ére (10. – 11. stor.), keď pôsobia veľké skriptóriá v oblasti Reichenau, ako aj
v kláštoroch v Regensburgu, Hildesheime, Echternachu, Trevíre, Fulde, Tegernsee
a nová škola v Salzburgu. Od polovice 11. storočia rozširujú sa opäť abstraktné
tendencie, a to v dôsledku prevahy cirkvi po nástupe Gregora Veľkého. Koncom 11.
storočia pri rastúcom význame Francúzska (clermontský snem 1095) a križiackych
výprav (Bouillonovo Jeruzalemské kráľovstvo) posilňuje sa opäť byzantská
orientácia. Až v sedemdesiatych rokoch 12. storočia dajú sa v knižnej maľbe
okrem stáleho tradičného pôsobenia karolínsko-otónskej maľby pozorovať aj nové
gotické impulzy, umožnené predovšetkým laicizáciou knižnej produkcie a jej
prenesením do sídel univerzít, kde nastala intenzívna, až masová produkcia, čo
viedlo k lacnejšiemu kresbovému spôsobu výzdoby, rozšírenému neskôr najmä
cisterciánmi. Románske rukopisy nadväzovali na otónsku a anglosaskú tradíciu tak
vo Francúzsku, kde sa knižná maľba sústreďovala v Burgundsku, (Cluny, Citeaux),
v severofrancúzskych benediktínskych kláštoroch (St. Omer, St. Vaast, St. Amand,
Anchin) a v Limoges, ako aj v Nemecku, kde dosahuje najväčší význam skriptórium
sv. Emerama v Regensburgu. Regensburská knižná maľba značne ovplyvnila aj českú
knižnú maľbu, ktorá bola predtým v znamení saskej maľby (Gumpoldova legenda),
avšak už v poslednej štvrtine 11. storočia mohla mať významnú domácu tradíciu,
dôkazom čoho je korunovačný evanjeliár (tzv. vyšehradský kódex) z roku 1085,
jeden z najbohatšie vyzdobených kódexov vtedajšej Európy.
|
